Pro inzerenty
Podnikáte a nevíte, jak se jako firma pohybovat v digitálním světe? Zaměřovali jste se pouze na prodej výrobků a služeb v kamenných obchodech a současná situace vás přinutila založit e-shop, ale netušíte jak zvednout jeho návštěvnost?
V digitálním světe je velmi důležitá dohledatelnost a vizibilita. Proč? Průměrný čas, který člověk stráví hledáním informací na Google, se pohybuje pod 1 minutu. To znamená, že odkazy, které se zobrazí na první stránce vyhledávače, jsou ty, kde uživatel najde to, co potřebuje. Ale i na první stránce platí "čím výše, tím lépe". Jak však svou webovou stránku dostat ve vyhledávání co nejvýše bez toho, aby jste za reklamu platili?
Odpovědí je SEO, Search Engine Optimization, neboli optimalizace pro vyhledávače. Tato optimalizace v sobě zahrnuje několik způsobů, jak dosáhnout, že se webová stránka dostane na vrchní příčky vyhledávaní organicky.
Jaké faktory spadají pod SEO?
Linkbuilding
Hlavním faktorem je linkbuilding, neboli budování odkazů. Existují dva druhy:
- „outbound links“, tedy odkazy na dané stránce, které odkazují na jiné stránky, a
- „inbound links“, odkazy, které odkazují z jiných stránek na stránku, na které je snaha zvýšit návštěvnost.
Tyto odkazy, odborně nazývané jako „anchor text“, by měly být odlišené od ostatního textu. Návštěvníka stránky to obeznámí s možností prokliknutí a zvýší tedy šanci na proklik.
Logicky, vyhledávače lépe hodnotí odkazy z jiných stránek. Znamená to, že ostatní hodnotí danou stránku jako kvalitní a i návštěvnici jejich vlastních stránek by zde mohli najít užitečné informace. Taktéž je důležité i hodnocení stránky, na kterou linky odkazují, resp. z které linky přicházejí.
Na první pohled by se mohlo zdát ideální zaplnit text odkazy, avšak z předcházejícího odstavce je zřejmé, že takto nedosáhneme správného účinku a navíc, zbytečné plnění webové stránky opakujícími se slovy a nerelevantními odkazy povede u vyhledávačů k negativními hodnocení, které může dospět až k místě na blacklistu. To znamená, že stránky nejen nebudou na prvních příčkách vyhledávače, ale nebudou se zobrazovat vůbec.
Microsite
Vynikajícím a přirozeným způsobem na tvorbu zpětných odkazů jsou právě microsity. Microsite je webová stránka, která slouží pouze jako doplněk k hlavní stránce firmy. Může se jednat o blog, nebo o stránku ke specifickému eventu, produktu, službě, atd. Obsahem je menší než firemní stránka, ale o to víc poskytuje prostor pro detailnější popis jejího předmětu. Nejenže zvýší povědomí o svém předmětu, ale také je možné právě z ní odkazovat na hlavní stránku firmy.
Microsite může být vytvořena pod hlavní doménou firemní stránky nebo může mít taktéž doménu vlastní. Závisí na tom, jak moc by měla či neměla být propojena s hlavní stránkou na první pohled a co je jejím cílem. Použití microsite je versatilní a zároveň častokrát levnější než jiné marketingové alternativy.
Klíčové slova
Další faktor, který hraje významnou roli, jsou správná klíčová slova, ať už se bavíme o hlavní webové stránce společnosti nebo o microsite. Čím více daných slov se na stránce nachází, tím lépe je stránka hodnocena. Na druhé straně, snažit se stránky téměř zahltit danými slovy (např. je použit tam, kde nedávají smysl nebo je použít na stránce mnohokrát a zakrýt jejich existenci díky barvě, která se rovná barvě pozadí) vede k neúspěchu, jelikož takto se může stránka dostat na blacklist vyhledávače. Najít tak slova, přesně vyjadřující předmět činnosti firmy nebo popis prodávaného produktu, přičemž se dostatečně odlišují od slov na stránkách přímých konkurentů, se někdy rovná umění a je třeba se o to neustále zajímat, protože konkurenti budou reagovat.
Proč jsou zrovna tyto aspekty důležité?
Internetové vyhledávače zobrazují výsledky – odkazy – na základě algoritmu, cílem kterého je zobrazit co nejrelevantnější stránky v závislosti na požadavku uživatele. Algoritmus v sobě zahrnuje právě výše popsané aspekty, na které je potřebné se zaměřit, aby následně algoritmus vyhodnotil stránku jako důležitou.
PageRank (algoritmus Google) a S-Rank (algoritmus Seznamu) vyhodnocují každou stránku na škále od 1 do 10, přičemž čím vyšší číslo, tím je pravděpodobnější, že daná webová stránka se zobrazí uživateli jako relevantní odkaz jako odpověď na jeho dotaz ve vyhledávání.